Måndag 7 september blev en fin, solig eglingsdag med slör, halvvind och en avslutande bidevindsbog längs Väddö till Simpnäsklubb. Jag siktade först på Öregrund men fortsatte sedan direkt till Gräddö, dit jag kom vid 21-tiden i mörker. 83 nm på 14 timmar gav en snittfart på 6 knop.
På tisdagen var det som vanligt igen, S-SV-vind. Jag hade förtöjt längs med bryggan i Gräddö och hade vinden in från sidan men fick hjälp att komma ut av ett gäng, som skulle på kurs i röjsågning. Något tålamod för att kryssa hade jag inte utan nu ville jag komma hem. Det blev motorgång i 70 nm. Kl 19.15 kunde jag förtöja i Fagerviken. Per Lundgren och Lennart Myhrman, som just avslutat en bastu i klubbhuset, kom ombord och vi delade på en flaska vin.
Den totala distansen blev 2700 nm. Transporten från Narvik till Bårskärsnäs var 55 mil. Jag startade 19 maj och kom hem 8 september, dvs resan varade i ca 110 dagar. Det blir således måttliga 25 nm per dag.
Kostnader
Sjökort, Norsk Lots, hamnböcker 14000 kr
Hamnavgifter 13000 kr
Trailertransport 20000 kr
Båtlyft och avmastning i Narvik 3000 kr
Sjösättning och påmastning i Båtskärsnäs 1200 kr
Diesel 850 l 10000 kr
___________________________________
Summa 70000 kr
Försäljning sjökort -10000 kr
___________________________________
Netto 60000 kr eller 550 kr/dag
Merkostnader tillkommer för 50 % dyrare mat i Norge.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Jan!
SvaraRaderaEn riktigt trevlig Blogg...
/Kenneth