torsdag 16 juli 2009

12 - 16 juli Ulsteinvik - Kristiansund

Mer detaljerat ser färdvägen ut så här: Ulsteinvik - Runde - Ålesund - Finnöya - Kristiansund. Distansen blev 107 nm.
Jag sitter på Kristiansunds bibliotek och skriver detta.
Under de här dagarna har det varit ett växlande väder: varmt, kallt, sol, mulet, en regnskur då och då och dimma. Det enda som har varit stabilt är avsaknaden av vind och att den lilla vind, som finns blåser från NO. Jag har kunnat segla några timmar då och då, bl a blev de 4 sista timmarna mot Kristiansund en fin segling med en lång bidevindsbog.
Ulsteinvik är en liten, ganska trist villastad med två köpcentrumanläggningar men med en stormsäker gästhamn. Alla har sjöutsikt liksom alla har som bor åt väster på västkusten. En söndagmorgon kl 10 är det helt dött kunde jag konstatera. Allt var stängt. Rolls Royce Propulsion har en stor fabrik i Ulsteinvik, som verkar göra framdrivningssystem för fartyg, ex propellrar.
Från Ulsteinvik gick jag i dimma 7 nm till Runde, en av Norges finaste fågelöar. Jag följde med på en fågelskådartur i båt runt ön och tittade på massor av lunnefåglar, havssulor, toppskarvar, havsörnar m fl. Det var som ett naturprogram på TV, dock är det bättre bild på TV. På Runde var vi 7 segelbåtar och ingen motorbåt, vilket var ytterst ovanligt. Som vanligt var jag enda utländska båt.
I Ålesund låg jag förtöjd utanpå en annan segelbåt i stans centrum. Gästhamnen var knökfull med upp till 4 båtar utanpå varandra. Här såg jag faktiskt en svensk båt och några andra utländska båtar. Jag besteg stadens berg, cyklade runt och handlade mat. Vädret var soligt och varmt. Ålesund ligger väldigt vackert på en långsmal ö. Stadens centrum brann ner för 100 år sedan och man byggde sedan upp staden i jugendstil, vilket den är berömd för. Tyvärr går en europaväg tvärs igenom den långsmala staden och är oproportionerligt störande. Till råga på allt finns inte tillstymmelse till vare sig cykelvägar eller cyklister. De sistnämnda är nog ihjälkörda för länge sedan. För S-Gs räkning kan jag nämna att jag såg en (1!) pub, men jag måste erkänna att jag inte letade särskilt noga. I Ålesund gjorde jag en del fynd. Jag hittade 51 NOK, en rulle soppåsar och ett fint, blått spännband!
Finnöya har en fin utgrävd gästhamn, som kändes väldigt säker. Servicebyggnaden var nybyggd och i lyxklass. Som vanligt måste man dock betala för att duscha. Här kostade det 20 NOK. Hamnen var full men inga båtar behövde ligga utanpå andra båtar.
Norrmännen rekommenderar gärna hamnar på låga öar i ytterskärgården. Finnöya var ett typiskt exempel. Ön är mycket liten men har ändå haft båtmotortillverkning, som nu ersatts av en mekanisk verkstad. Man slutar aldriga att förvånas över att nästan alla öar, även de minsta verkar ha landförbindelse eller mycket frekventa båt-/färjeförbindelse med andra öar eller fastlandet. Det är också gott om matvarubutiker som Coop, Kiwi, Spar, Bunnpris osv. Coop är, liksom i Sverige, dyrast.
Igår var jag tvungen att återigen tanka diesel. Jag gick först från Finnöya till Bud. Där var tankstället nedlagt och jag var tvungen att gå ytterligare 3 nm till Haröysundet för att hitta ett tankställe.
Kristiansund är en stad, som blomstrar tack vare oljeindustrien. Fartyg kommer och går, helikoptrar flyger fram och tillbaka över stan. I övrigt verkar den inte ha någon gammal märklig bebyggelse att tala om. I gästhamnen ligger 3 andra utländska båtar, alla brittiska.

2 kommentarer:

  1. Hej! Ålesund kanske inte är så fint som jag trodde då. Norge verkar ta mer seriöst på löftet "Hela landet ska leva" än vad som görs här. Jag ska iväg och kolla hur det står till i Norrlands inland på semestern.

    Nu ska vi se om jag bara behöver skicka kommentaren 2 ggr. som vanligt. Det kanske är inställt så?

    Håller du tidtabellen? När är ETA beräknad till Narvik?

    SvaraRadera
  2. Hej S-G! Det är 400 nm till Narvik, så det är gott om tid. Ev fortsätter jag en bit norr om Lofoten och siktar på att vara i Narvik i början av september.

    SvaraRadera